7 تقسیم بندی سامانه جامع تجارت ایران
- سامانه جامع تجارت
- سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا
- سامانه شناسه کالا
- سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری
- پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما
- سامانه جامع حمل و نقل
- سامانه جامع امور گمرکی
جالب اینجاست که برخی از این بخش ها که اکنون زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ایران هستند قبلا هم وجود داشته اند ، اما اکنون به صورت یکپارچه و هماهنگ فعالیت می کنند تا سرعت انجام مکاتبات ، نقل و انتقال اسناد و اطلاعات و مدارک در کمترین زمان ممکن صورت گیرد . در واقع سامانه تجارت الکترونیک توانسته تشریفات و بوروکراسی های بیهوده و مشکل ساز را حذف کند د باعث کاهش مدت زمان و صرفه جویی در آن شود .
سامانه جامع تجارت چیست ؟
سامانه جامع تجارت یک سامانه برای یکپارچه سازی و نظارت بر فرایند تجارت است و هدف آن ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است.
شکل گیری این سامانه که زیر نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ( یکی از سازمان های تابع وزارت صنعت ،معدن و تجارت ) است کاهش پدیده قاچاق و انجام مبادلات تجاری در راستای مبادی قانون است .
سامانه جامع تجارت ایران به دو زیر سامانه و سه سامانه جانبی قابل تقسیم است :
- زیر سامانه حوزه تجارت داخلی : مدیریت کلیه امور مرتبط با انتقال مالکیت ، مکان و نگهداری در حوزه کالای هدف
- زیر سامانه حوزه تجارت فرامرزی : مشاهده و پیگیری و جلوگیری از ورود تکراری اطلاعات کلیه فعالیت های مرتبط با امور بانکی و بیمه ای ، حمل و نقل ، اخذ مجوزها و امور گمرکی
- سامانه جانبی رهگیری : مدیریت شناسه های رهگیری و پاسخ به استعلام های مرتبط
- سامانه جانبی شناسه کالا : ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسه مرتبط
- سامانه جانبی جامع انبارها : مدیریت ورود و خروج کالا از مراکز نگهداری در حوزه کالای هدف
سامانه جامع تجارت ایران ، قلب گمرک و بازرگانی
سامانه جامع تجارت الکترونیک یا همان سامانه ثبت سفارش کالا ، یک نوع از سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرایندها در تجارت است که قرار است پل ارتباطی بین تجار و بازرگان ، با دستگاه های ذی ربط در زمینه تجارت بین الملل باشند .
سامانه جامع تجارت برای اولین بار در تاریخ 5 مرداد 1395 در دسترس کاربران قرار گرفت و به طور رسمی از آن بهره برداری شد. اکنون تجار و بازرگانان ، اموری مثل ثبت سفارش کالا ، اخذ مجوزهای ورود و استعلام کارت بازرگانی خود را با استفاده از سامانه تجارت و مراجعه به www.ntsw.ir انجام می دهند .
طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر چنین سیستمی در 73 مورد دیگر از کشورهای جهان نیز راه اندازی شده و هدف آن ها نیز کمک به تسهیل و تسریع انجام امور تجارت بین الملل است . البته ممکن است در این کشورها نحوه کار این سیستم ها با آنچه که در سامانه تجارت ایران وجود دارد کمی متفاوت باشد .
وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران
بر اساس آنچه در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک ثبت شده است 2 مورد زیر از مهم ترین وظایف سامانه و برنامه جامع تجارت به شمار می روند .
- تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها ، امکانات و مدل های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین المللی
- ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم شدن زمینه برای تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیک
دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامع تجارت ایران
طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سامانه باید شناسه عمومی و اختصاصی کالا و خدماتی که می فروشید را دریافت کنید . البته دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات هنوز اجباری نشده است اما دریافت شناسه عمومی اجباری است .
یکی از راه های دریافت این شناسه ها مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران است . روند دریافت شناسه عمومی به این صورت است که ابتدا باید به نشانی www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید و با جستجوی دسته کالا و خدماتی که ارائه می دهید ، شناسه عمومی دریافت کنید .
البته هنوز برای برخی از کالاها در این سامانه شناسه عمومی تعریف نشده است . در صورتی که با این موارد روبرو شدید یا در آینده نیاز به دریافت شناسه اختصاصی کالا داشتید ، باید به سامانه جامع تجارت به آدرسhttps://www.ntsw.ir رجوع کنید .