تلفن شرکت : 2233223 – 021

شنبه تا پنج شنبه

آدرس : تهران – خیابان ولیعصر

کوچه در گروه طراحی سایت جهانی

بازرگانی میرزالو

7 تقسیم بندی سامانه جامع تجارت ایران

7 تقسیم بندی سامانه جامع تجارت ایران

  1. سامانه جامع تجارت
  2. سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا
  3. سامانه شناسه کالا
  4. سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری
  5. پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما
  6. سامانه جامع حمل و نقل
  7. سامانه جامع امور گمرکی

جالب اینجاست که برخی از این بخش ها که اکنون زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ایران هستند قبلا هم وجود داشته اند ، اما اکنون به صورت یکپارچه و هماهنگ فعالیت می کنند تا سرعت انجام مکاتبات ، نقل و انتقال اسناد و اطلاعات و مدارک در کمترین زمان ممکن صورت گیرد . در واقع سامانه تجارت الکترونیک توانسته تشریفات و بوروکراسی های بیهوده و مشکل ساز را حذف کند د باعث کاهش مدت زمان و صرفه جویی در آن شود .

سامانه جامع تجارت چیست ؟

سامانه جامع تجارت یک سامانه برای یکپارچه سازی و نظارت بر فرایند تجارت است و هدف آن ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است.

شکل گیری این سامانه که زیر نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ( یکی از سازمان های تابع وزارت صنعت ،معدن و تجارت ) است کاهش پدیده قاچاق و انجام مبادلات تجاری در راستای مبادی قانون است .

سامانه جامع تجارت ایران به دو زیر سامانه و سه سامانه جانبی قابل تقسیم است :

  • زیر سامانه حوزه تجارت داخلی : مدیریت کلیه امور مرتبط با انتقال مالکیت ، مکان و نگهداری در حوزه کالای هدف
  • زیر سامانه حوزه تجارت فرامرزی : مشاهده و پیگیری و جلوگیری از ورود تکراری اطلاعات کلیه فعالیت های مرتبط با امور بانکی و بیمه ای ، حمل و نقل ، اخذ مجوزها و امور گمرکی
  • سامانه جانبی رهگیری : مدیریت شناسه های رهگیری و پاسخ به استعلام های مرتبط
  • سامانه جانبی شناسه کالا : ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسه مرتبط
  • سامانه جانبی جامع انبارها : مدیریت ورود و خروج کالا از مراکز نگهداری در حوزه کالای هدف

سامانه جامع تجارت ایران ، قلب گمرک و بازرگانی 

سامانه جامع تجارت الکترونیک یا همان سامانه ثبت سفارش کالا ، یک نوع از سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرایندها در تجارت است که قرار است پل ارتباطی بین تجار و بازرگان ، با دستگاه های ذی ربط در زمینه تجارت بین الملل باشند .

سامانه جامع تجارت برای اولین بار در تاریخ 5 مرداد 1395 در دسترس کاربران قرار گرفت و به طور رسمی از آن بهره برداری شد. اکنون تجار و بازرگانان ، اموری مثل ثبت سفارش کالا ، اخذ مجوزهای ورود و استعلام کارت بازرگانی خود را با استفاده از سامانه تجارت و مراجعه به www.ntsw.ir انجام می دهند .

طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر چنین سیستمی در 73 مورد دیگر از کشورهای جهان نیز راه اندازی شده و هدف آن ها نیز کمک به تسهیل و تسریع انجام امور تجارت بین الملل است . البته ممکن است در این کشورها نحوه کار این سیستم ها با آنچه که در سامانه تجارت ایران وجود دارد کمی متفاوت باشد .

وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران 

بر اساس آنچه در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک ثبت شده است 2 مورد زیر از مهم ترین وظایف سامانه و برنامه جامع تجارت به شمار می روند .

  1. تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها ، امکانات و مدل های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین المللی
  2. ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم شدن زمینه برای تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیک

دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامع تجارت ایران 

طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سامانه باید شناسه عمومی و اختصاصی کالا و خدماتی که می فروشید را دریافت کنید . البته دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات هنوز اجباری نشده است اما دریافت شناسه عمومی اجباری است .

یکی از راه های دریافت این شناسه ها مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران است . روند دریافت شناسه عمومی به این صورت است که ابتدا باید به نشانی www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید و با جستجوی دسته کالا و خدماتی که ارائه می دهید ، شناسه عمومی دریافت کنید .

البته هنوز برای برخی از کالاها در این سامانه شناسه عمومی تعریف نشده است . در صورتی که با این موارد روبرو شدید یا در آینده نیاز به دریافت شناسه اختصاصی کالا داشتید ، باید به سامانه جامع تجارت به آدرسhttps://www.ntsw.ir رجوع کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *